fbpx

A 20-as évek válsága

Ismersz valakit, akinek hasznos lehet? Oszd meg vele a cikket

A mai világban több olyan probléma is létezik, amely sok fiatal felnőtt számára ismerős lehet: a kapunyitási pánik. A 20-as éveik elején járó emberek gyakran szembesülnek az élet nagy kérdéseivel és a jövő bizonytalanságaival, ami intenzív szorongást válthat ki. Ebben a cikkben körüljárjuk ennek mivoltát és a lehetséges megoldásokat.

Beszéljünk kicsit a kapunyitási a pánikról

”Mégis mit kezdjek az magammal?”, “Ez lesz életem végéig?”, “Mi értelme van ennek?” – ismerősek ezek a kérdések? Akkor nagy valószínűséggel épp egy kapunyitási pánikon mész keresztül! A 20-as évek közepén/végén induló, szorongással teli időszak nem egy újkeletű dolog, hiszen fiatal felnőttek milliói estek már át ezen az utóbbi évtizedekben.

Több olyan életterület és tevékenység is van, amely szorongást okozhat az embereknek. Ilyen lehet a kemény munka, a tökéletes partner megtalálása, a saját lakás megszerzése, és még sorolhatnám. Rengeteg a kívülről-belülről érkező elvárással találkozhatunk a 20-as éveinkben, az alábbiakban az imént említetteket szeretném kifejteni.

Elégedetlenség a munkában

Sokaknak nehéz lehet az a váltás, ami az oktatási rendszerből kilépve és a munka világába érkezve történik. Ez egy teljesen új élethelyzet, tehát egy bizonyos fokú szorongás természetes, de számos fiatal felnőttnek ebből sajnos több is kijut. A nehéz munkatalálás, vagy éppen a munka elvesztése, illetve a nem kielégítő munkahelyi környezet mind-mind táptalajul szolgálnak a kapunyitási pániknak.

Kapcsolati nehézségek

Ahogy tinikorban, úgy a 20-as években is találkozhatunk szakítással, kaotikus párkereséssel és a barátságok viharos időszakaival. Ez ezekből fakadó stresszt viszont gyakran nem könnyű jól viselni, ami további szorongáshoz, akár izolációhoz vezethet.

Pénzügyi terhek

Ahogy belépünk a (fiatal) felnőttkorba, a szülők úgy veszik le rólunk a kezüket – ez azzal is együttjár, hogy egyik napról a másikra meg kell tanulnunk a saját pénzügyeinket kezelni. Ez rengeteg nyomást tehet ránk, hiszen a lakhatást, esetleges diákhitelt és az általános megélhetést mind nekünk kell finanszírozni. Mondanom sem kell, hogy ez mennyi szorongással járhat.

Külső elvárások

Elképesztő, hogy mennyien szoronganak amiatt, hogy mások mit gondolhatnak róluk. Az állandó hasonlítgatás, és a “nem itt kellene már tartanom” gondolatok nem csak a belső békére, hanem a kapcsolatokra is rossz hatással lehetnek. (Mindezen sajnos a közösségi média világa sem segít.)

Mit lehet ezek ellen tenni?

  • Először is, vedd komolyan önmagad és a problémáid, hiszen ha a szőnyeg alá sepred őket, idővel csak még nehezebb lesz megküzdeni velük!
  • Legyél türelmes magaddal, gyakorold az önegyüttérzést, hiszen természetes, amin keresztülmész! Próbáld megfogalmazni azt, hogy milyen eszközökre vagy esetlegesen változtatásra lenne szükséged éppen.
  • Tágítsd a perspektívád: nézz körbe a közvetlen környezetedben, így lehet reálisabb képet kapsz arról, hogy ki hol tart, mint a közösségia média filterén keresztül.
  • Gondolj bele abba, hogy mennyi mindenben fejlődtél az elmúlt években! Ez nem csak egy pozitív löketet adhat, hanem segíthet újra előhívni azokat a benned lévő erőforrásokat, amik korábban is hasznodra váltak a nehéz időszakokban!
20asevek

Ha pedig úgy érzed, hogy egyedül nem tudsz ezzel megküzdeni, kérj bátran segítséget egy szakembertől!Végezetül pedig egy olyan podcast epizódot szeretnék mutatni, amiben nem csak a fiatal felnőttkori szorongásról, hanem annak a kezeléséről is sok-sok hasznos információt megosztok! Az alábbi linken tudjátok meghallgatni: https://open.spotify.com/episode/6U1P03oCpbnoMRw8rEb0TF?si=20e55752711f4fa7

fuller-bianka-pszichologus-onismeret-entervezo

Fuller Bianka vagyok, pszichológus és pszichoedukátor. Önismereti és szorongás oldó pszichoedukációt és támogatást nyújtok fiatal felnőtteknek (25-35 éves korosztály). 

Válaszd a hozzád illő önismereti eszközt:

fuller-bianka-pszichologus-onismeret-entervezo

ÉnTervező
Akadémia

A cikk témáját az Akadémián belül ez a kurzus vagy kihívás járja körbe: Motiváció: Önszabotázstól a kiteljesedés felé
Ha ez téged is érint, akkor csatlakozz akár 1 hónapra és dolgozz rajta már ma
fuller-bianka-pszichologus-onismeret-entervezo

ÉnTervező
Határidőnapló

fuller-bianka-pszichologus-onismeret-entervezo

Ingyenes
önismereti webinar

Jelenleg nincs webinar, amire jelentkezni tudsz.

Kapcsolódó cikkek

Ezek is érdekelhetnek

Létezik-e egészséges önzőség?

Önszeretet és önmagunk előtérbe helyezése kapcsán gyakran jöhet az az érzésünk, hogy biztosan önzők vagyunk és kizárólag magunkra figyelünk ezzel elvéve például családunktól vagy akár gyermekeinktől vagy szeretteinktől az időt.

A belső erő felszabadítása és az önszeretet megélése

Fedezd fel a belső erő és az önszeretet átalakító erejét Brené Brown kutatásain keresztül. Ismerd meg hogyan növelhetik többek között a határok, a reziliencia és az elfogadás az önbizalmadat és az érzelmi jólétedet.

Öngondoskodás alapjai

Az öngondoskodás magában foglal minden olyan tevékenységet, amelyet saját fizikai, szellemi, mentális és spirituális jóllétünk érdekében végzünk.

Úgy látom, érdekel a téma

Szeretnél hasonló hasznos tippeket?

Ha még nem tetted, iratkozz fel a hírlevelemre a könnyen érthető és egyszerűen beépíthető önismereti tanácsaimért.